Rok 2025 przyniósł spore zmiany w podatku od nieruchomości – zmiany, które już od dłuższego czasu były planowane w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego sprzed 1,5 roku. Dotyczą przede wszystkim klasyfikacji nieruchomości do odpowiedniej grupy w celu właściwego ustalenia podstawy opodatkowania tym podatkiem. Jednakże to nie jedyna zmiana na rok 2025. Inną, tak naprawdę wynikającą ze zmian w definicjach obiektów budowlanych, jest modyfikacja terminu składania deklaracji na podatek od nieruchomości w 2025 r.
Standardowe terminy składania deklaracji
Podatnicy podatku od nieruchomości, będący osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi oraz spółkami niemającymi osobowości prawnej, jednostkami organizacyjnymi Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, a także jednostkami organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe co do zasady mają obowiązek składać w terminie do 31 stycznia organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy. W przypadku powstania obowiązku podatkowego po 31 stycznia mają oni 14 dni na złożenie takiej deklaracji.
Sformułowanie „co do zasady” nie jest przypadkowe. W 2025 r. podatnicy zobowiązani do składania deklaracji mają bowiem możliwość wydłużenia terminu na jej złożenie.
Rok 2025
Ze względu na istotność zmian, które zostały wprowadzone od 1 stycznia w podatku od nieruchomości, została również wprowadzona możliwość przedłużenia terminu na złożenie deklaracji na podatek (DN-1). Nowy termin na złożenie deklaracji to 31 marca 2025 r.
Ważne: Termin ten nie jest stosowany automatycznie w przypadku każdego podatnika. By móc z niego skorzystać, do 31 stycznia 2025 r. należy złożyć zawiadomienie do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o korzystaniu z wydłużonego terminu na złożenie deklaracji. Ponadto, w obowiązujących terminach należy wpłacać podatek od nieruchomości w wysokości odpowiadającej średniej miesięcznej kwocie podatku za rok 2024.
Podsumowując, by móc skorzystać z wydłużonego terminu na złożenie deklaracji DN-1, podatnik powinien:
- złożyć do 31 stycznia właściwemu organowi podatkowemu zawiadomienie o skorzystaniu z tej możliwości oraz
- wpłacać na rachunek właściwej gminy miesięczne raty podatku od nieruchomości w wysokości średniej raty podatku za 2024 r. w terminach:
- za styczeń – do 31 stycznia 2025 r.
- za luty – do 15 lutego (w praktyce do 17 lutego, ponieważ 15 luty to sobota)
- za marzec – do 15 marca (również do 17 marca – sytuacja analogiczna do lutego).
Niezłożenie zawiadomienia w terminie powoduje, że podatnik powinien rozliczać podatek na zasadach ogólnych, tj. złożyć deklarację DN-1 do 31 stycznia z wykazaną właściwą na rok 2025 kwotą podatku.
Co w przypadku różnic?
W przepisach przejściowych ustawodawca wskazał, w jaki sposób podatnik korzystający z wydłużonego terminu na złożenie deklaracji rozliczy ewentualne różnice między podatkiem wpłaconym na podstawie danych z roku 2024 a podatkiem należnym na rok 2025. I tak:
- w przypadku niedopłaty będzie on zobowiązany do wpłacenia różnicy w terminie do 31 marca 2025 r. (Uwaga: terminowa wpłata nie będzie zaległością podatkową, w związku z czym nie będzie obowiązku doliczenia odsetek),
- w przypadku nadpłaty nadwyżka zostanie zaliczona na poczet ewentualnych zaległości podatkowych, a w przypadku ich braku – zostanie zwrócona z urzędu, chyba, że podatnik złoży wniosek o jej zaliczenie na rzecz przyszłych zobowiązań podatkowych.
Podsumowanie
Podatnicy zobowiązani do składania corocznie deklaracji na podatek od nieruchomości powinni przeanalizować, czy w ich przypadku zmiana przepisów może wpłynąć na zmianę kwalifikacji posiadanych obiektów budowlanych. Jeśli tak, to odroczenie terminu na złożenie deklaracji może być korzystną opcją – trzeba jednak pamiętać o złożeniu zawiadomienia o skorzystaniu z wydłużonego terminu. Natomiast jeśli nowe przepisy nie wpływają na sposób zakwalifikowania nieruchomości, wydłużenie terminu złożenia deklaracji nie zawsze będzie konieczne. Trzeba bowiem pamiętać, że nowy termin jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem podatnika.
Podstawa prawna: