16-400 Suwałki, ul. Teofila Noniewicza 85c/17 87 565 22 19, 668 848 668 l.saladonis@rach-mistrz.pl
Podatnicy mogą w rocznym rozliczeniu podatkowym zastosować tzw. ulgę na termomodernizację. Polega ona na możliwości odliczenia od dochodu (przychodu) do 53 tys. zł na realizację przedsięwziąć termomodernizacyjnych, takich jak np. montaż pompy ciepła, paneli fotowoltaicznych, ocieplenie budynku, w domu jednorodzinnym. Poniesione wydatki, które podatnik planuje rozliczyć w ramach ulgi, nie mogą być jednak sfinansowane ze środków państwowych. W razie zwrotu części lub całości wydatków podatnik traci prawo do ulgi i powinien się z tego rozliczyć w fiskusem. Ministerstwo Finansów wskazało inny sposób niż korekta odliczenia.

 

Odliczenie wydatków w ramach ulgi

By móc skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, poniesione przez podatnika wydatki:

 

Zwrot wydatków – co wtedy?

Po poniesieniu wydatków podatnicy często mogą uzyskać ich zwrot. W takiej sytuacji mogą wystąpić dwa warianty:

  • podatnik dostaje zwrot wydatków w tym samym roku, w którym zostały poniesione,
  • zwrot wydatków następuje w kolejnych latach podatkowych (innych niż rok ich poniesienia).

W pierwszym przypadku sytuacja jest klarowna – podatnik albo nie ma prawa do skorzystania z ulgi (jeśli całość wydatków została mu zwrócona), albo korzysta z ulgi w zakresie tych wydatków, których refundacja nie obejmuje. Robi to w zeznaniu za rok podatkowy, za który ma prawo do skorzystania z ulgi.

W drugim wariancie sytuacja nieco się komplikuje. Ministerstwo Finansów wskazało, że w sytuacji, gdy podatnik skorzysta z ulgi, a następnie w kolejnym roku dostanie zwrot poniesionych wydatków (częściowy lub całościowy), powinien rozliczyć się z fiskusem. Może to zrobić na dwa sposoby.

Po pierwsze, jeśli podatnik złożył zeznanie za rok, w którym skorzystał z ulgi, po otrzymaniu zwrotu może złożyć korektę tego zeznania, w której pomniejszy kwotę wykorzystanej ulgi o kwotę otrzymanego dofinansowania. Powinien jednak pamiętać, że zmiana wysokości ulgi będzie wiązać się prawdopodobnie z koniecznością dopłaty podatku za dany rok bądź koniecznością zwrotu otrzymanej nadpłaty podatku. W takiej sytuacji podatnik musi mieć również na uwadze konsekwencje, które wynikają z korekty zeznania – mowa o odsetkach od zaległości podatkowych, które będzie trzeba zapłacić w związku z koniecznością dopłaty podatku.

Istnieje jednak inna możliwość – Ministerstwo Finansów wskazuje, że podatnicy zamiast korekty odliczenia mogą wykazać dochód w wysokości otrzymanego dofinansowania w roku, w którym to dofinansowanie faktycznie otrzymali. Wykazanie dochodu nastąpi w zeznaniu podatkowym składanym do 30 kwietnia roku następującego po roku otrzymania dofinansowania.

 

Przykład: Podatnik skorzystał z ulgi termomodernizacyjnej w rozliczeniu za rok 2023. W październiku 2024 r. otrzymał zwrot poniesionych wydatków w ramach dotacji finansowanej ze środków Skarbu Państwa. By nie musieć korygować zeznania za 2023 r., podatnik w zeznaniu za rok 2024 (składanym do 30 kwietnia 2025 r.) powinien wykazać otrzymane dofinansowanie jako uzyskany przychód.

 

Ważne! Rozwiązanie z wykazaniem przychodu w związku ze zwrotem poniesionych wydatków może okazać się korzystniejsze dla podatników. Nie powstanie bowiem u nich obowiązek zapłaty odsetek od zaległości, tak jak w przypadku korekty zeznania za poprzednie lata.

 

Podstawa prawna: