Leasing operacyjny samochodu osobowego to jedna z najpopularniejszych form finansowania samochodu. Jest prosty w obsłudze, często korzystny podatkowo i w określonych przypadkach nie wymaga angażowania dużych środków na początku umowy.
Leasing operacyjny to umowa między firmą leasingową (leasingodawcą) a przedsiębiorcą (leasingobiorcą), w której leasingodawca oddaje samochód do użytkowania, a leasingobiorca płaci za to comiesięczne raty. Na koniec umowy leasingu operacyjnego można wykupić samochód na własność.
Warunki wykupu są określone w umowie z góry. Może to być symboliczna kwota – jeśli spłacono prawie całą wartość samochodu w ratach, albo wyższy wykup – jeśli raty były niskie.
Przy leasingu operacyjnym samochód osobowy pozostaje własnością leasingodawcy – finansującego, który dokonuje od niego odpisów amortyzacyjnych (właściciel). Natomiast leasingobiorca – korzystający jest zobowiązany do wniesienia opłaty wstępnej i ponoszenia comiesięcznych kosztów rat leasingowych.
Ważne! Umowa leasingu operacyjnego samochodu osobowego musi być zawarta na okres wynoszący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji.
W przypadku samochodu osobowego jest to:
5 lat x 40% = 2 lata (minimalny okres trwania umowy leasingu operacyjnego).
Istotne kwestie przy zawarciu umowy
Przy umowie leasingu operacyjnego należy pamiętać, że:
- nie każdy leasing operacyjny to tania forma pozyskania samochodu – należy zwrócić uwagę na wysokość wykupu i rzeczywisty koszt finansowania,
- przekroczenie określonych limitów spowoduje, że nie każda opłata będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów.
Co zaliczamy do kosztów uzyskania przychodów
Bardzo ważne jest rozdzielenie części kapitałowej i odsetkowej raty leasingowej:
1. część kapitałowa raty leasingowej:
- to ta część raty, która będzie spłacać wartość samochodu,
- można ją zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, ale z ograniczeniem.
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu (z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego), w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy. W przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem kwota limitu wynosi 225 000 zł:
150 000 zł / 225 000 zł
——————————-
(wartość samochodu)
, gdzie wartość samochodu ustalimy jako:
- wartość netto, przy 100% odliczeniu VAT – samochód wykorzystywany wyłącznie na cele „firmowe”,
- wartość netto + 50% nieodliczony VAT – samochód wykorzystywany na cele „firmowe” i „prywatne”,
- wartość brutto, brak prawa do odliczenia VAT
2. część odsetkowa raty leasingowej:
- to część raty stanowiąca wynagrodzenie dla leasingodawcy za finansowanie,
- można ją zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów, bez ograniczenia limitem 150 000 zł / 225 000 zł,
- nie stosuje się tu proporcji, nawet jeśli samochód przekracza limit wartości.
Przykład
Założenia:
- wartość samochodu osobowego (spalinowego) wynikająca z umowy leasingu operacyjnego:
netto: 200 000 zł, vat: 46 000 zł, brutto: 246 000 zł
(wartość przedmiotu umowy powinna odzwierciedlać jego wartość rynkową) - samochód wykorzystywany na cele mieszane (z 50% odliczeniem VAT)
- wartość samochodu do wyliczenia proporcji:
netto: 200 000 zł, vat nieodliczony: 23 000 zł, razem: 223 000 zł - część kapitałowa opłaty leasingowej:
netto: 2000 zł, vat: 460 zł, brutto: 2460 zł - część odsetkowa opłaty leasingowej:
netto: 1000 zł, vat: 230 zł, brutto: 1230 zł.
Ustalenie kwoty kosztów uzyskania przychodów dotyczącej opłaty leasingowej:
proporcja, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego:
150 000 zł / 223 000 = 67,26%
Opłata leasingowa w części kapitałowej stanowiąca koszt uzyskania przychodu:
2000 zł x 67,26% + (460 zł x 50%) x 67,26% = 1345,20 zł + 154,70 zł = 1499,90 zł
Opłata leasingowa w części odsetkowej stanowiąca koszt uzyskania przychodu:
1000 zł + (230 zł x 50%) = 1000 zł + 115 zł = 1115 zł
Razem stanowi koszty uzyskania przychodów kwota: 2614,90 zł.
Ważne! Od 1 stycznia 2026 r. przy ustalaniu proporcji będą stosowane limity:
- 225 000 zł – samochody elektryczne i wodorowe,
- 150 000 zł – samochody spalinowe o emisji CO₂ < 50 g/km,
- 100 000 zł – samochody spalinowe o emisji CO₂ ≥ 50 g/km.
A co po wykupie?
Po zakończeniu leasingu operacyjnego przedsiębiorca może wykupić pojazd. Taki wykup jest traktowany jako nabycie środka trwałego (nowe).
Ważne! Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca zdecyduje się wprowadzić samochód do ewidencji środków trwałych i amortyzować go, to zastosowanie znajdzie nowy limit.
Ten limit obowiązuje niezależnie od limitów stosowanych wcześniej w czasie trwania leasingu.
Powyższe potwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 6 lutego 2025 r., znak: 0112-KDIL2-2.4011.851.2024.2.MC.
Podstawa prawna:
- art. 23 ust. 1 pkt 47a, art. 23 ust. 5e ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.)
- art. 16 ust. 1 pkt 49a, art. 16 ust. 5e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2025 r., poz. 278 ze zm.)
- art. 3, art. 4, art. 41 pkt 4 ustawy z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2269 ze zm.)